پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 182747
وزير صنعت خبر داد
قيمت خودرو پايين نمي‌آيد/ دستور حذف قطعات چيني در توليد خودرو/ جداسازي بخش صنعت از بازرگاني مطرح نيست
تاریخ انتشار : 1394/06/09
نمایش : 877
وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينکه بحثي براي جداسازي صنعت و بازرگاني در دولت مطرح نيست، گفت: قيمت خودرو پايين نخواهد آمد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا محمدرضا نعمت زاده در نشست خبري امروز خود با رسانه‌ها به تشريح اقدامات دو ساله دولت يازدهم در حوزه صنعت، معدن و تجارت پرداخت و با اشاره به مطرح شدن بحث نخريدن خودروهاي داخلي با هدف کاهش قيمت خودرو، اظهار داشت: قيمت خودرو کاهش نخواهد يافت و اين موضوع که گفته ميشود قيمت‌ها پايين خواهد آمد نه از سوي ما اعلام شده و نه از سوي خودروسازان.

توافق هسته‌اي قيمت ارز را به ثبات رساند

وي تصريح کرد: توافق هسته اي باعث شد قيمت ارز در کشور به ثبات برسد، اگر توافق نشده بود قيمت ارز افزايش مي يافت ولي در حال حاضر قيمت ارز به ثبات رسيده و قرار نيست شوکي به آن وارد شود.

نعمت زاده با اشاره به سهم يک چهارمي قطعات وارداتي در قيمت خودرو، افزود: با توجه به افزايش هزينه هاي توليد، اگر خودروسازان قيمت توليداتشان را ثابت نگه دارند به معني کاهش قيمت خواهد بود.

وي افزود: اگر توافق نمي‌شد، شايد قيمت دلار به بيش از 4 هزار تومان مي‌رسيد.

اصلاح ساختار مالي خودروسازان و کاهش هزينه‌ها تا سال 96

وي با اشاره به تدوين برنامه اصلاح ساختار مالي خودروسازان و کاهش هزينه ها تا سال 96 و ارايه گزارش مربوط به آن در جلسه اي با حضور مسولان بانک مرکزي، گفت: با اجراي اين برنامه، بخشي از قيمتها و هزينه توليد کاهش خواهد يافت.‎

به گفته وي، خودروسازان استراتژي 5 ساله خود را تدوين کرده اند.‎

وزير صنعت در ادامه در مورد ورود سرمايه گذاران خارجي به کشور گفت: به گفته آقاي خزاعي رييس سازمان سرمايه گذاري خارجي، هر هفته دو شرکت خارجي براي سرمايه گذاري در ايران مراجعه مي‌کنند که البته تحقق آن نيازمند لغو تحريم‌ها است.

وي همچنين با اشاره به رشد 19 درصدي صادرات در سال گذشته، اظهار داشت: با توجه به افت قيمت جهاني برخي کالاها و مواد اوليه ممکن است امسال از نظر ارزش صادرات رشد بالايي نداشته باشيم ولي سعي مي کنيم از نظر مقدار رشد داشته باشيم.

آزادسازي قيمت سنگ آهن به تعويق افتاد

وزير صنعت در پاسخ به سوالي درباره قيمت گذاري سنگ آهن نيز گفت: اول سال تصميم ما اين بود که قيمت سنگ آهن بر اساس عرضه و تقاضا تعيين شود ولي به دليل شرايط بازار بين المللي فولاد و سنگ آهن متوجه شديم که اين موضوع باعث ضرر صنايع بعدي مي شود.

ادغام وزارتخانه‌ها کار درستي بود

نعمت زاده در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس در مورد انتقاد مقام معظم رهبري نسبت به ادغام وزارتخانه هاي صنايع و بازرگاني، گفت: انتقادي از سوي ايشان مطرح نشد بلکه به دليل اينکه من گزارشي در مورد اقدامات وزارت صنعت ارايه کردم و موارد زيادي را شامل مي شد، رهبري فرمودند که کار زيادي به وزارت صنعت محول شده، ما نفهميديم چرا اين دو وزارتخانه با هم ادغام شدند.‎

وي ادامه داد: در ديدار با مقام معظم رهبري وقت ما کم بود ولي اگر وقتي باشد حتما توضيح خواهيم داد.

وي تأکيد کرد: کوچک سازي دولت و ادغام وزارتخانه ها کار درستي است و تکليف برنامه پنجم بوده است.

وي با بيان اينکه دولت برنامه‌اي براي جداسازي وزارتخانه‌هاي صنعت و بازرگاني ندارد، افزود:ادغام وزارتخانه‌ها يک الگوي جهاني است به طوري که در سابق اتحاديه جماهير شوروي داراي 30 وزارتخانه صنعتي مانند وزارت نساجي، وزارت اتومبيل، وزارت ماشين سازي و وزارت پتروشيمي بود ولي بعدا با يکديگر ادغام شدند.

وزير صنعت تأکيد کرد: صنعت و بازرگاني از يکديگر جدا نيستند و بحثي در مورد جداسازي اين دو بخش مطرح نيست.

وي افزود:نميتوانيم چيزي در زندگي پيدا کنيم که با آن در ارتباط هستيم ولي به وزارت صنعت ارتباطي نداشته باشد، همه چيز از سيمان و پوشاک گرفته تا ميکروفن با وزارت صنعت مرتبط است.

آثار مثبت مذاکرات در اقتصاد کشور اواخر امسال نمايان مي‌شود

نعمت‌زاده در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار فارس مبني بر اينکه رکود موجود در اقتصاد کشور چه زماني برطرف خواهد شد؟ گفت: رکود به معني رشد اقتصادي کم، صفر يا منفي است و اين در حالي است که رشد صنعت در سال 92 منفي 3.5 درصد بود که در سال 93 به 5.7 درصد رسيد.

وي تصريح کرد: اگر رشد منفي يا صفر باشد، علامت رکود است.

وي با بيان اينکه ما افق اقتصادي کشور را مثبت مي‌بينيم، افزود: به ويژه بعد از فعال شدن تصميم‌گيري‌هاي مربوط به مسائل بين‌المللي، افق اقتصادي کشور مثبت خواهد بود که البته اين مسئله زمان‌بر است و مرحله به مرحله اجرا مي‌شود.

وي تأکيد کرد: اثرات جدي مذاکرات از اواخر سال جاري خودش را در اقتصاد کشور نشان خواهد داد.

در بخش صنعت رکود نداريم

وزير صنعت با تأکيد بر اينکه رکود در بخش صنعت حاکم نيست، گفت: آمار و ارقام نشان دهنده رشد اين بخش است.

وي افزود: ممکن است برخي منتظر تأثير نتايج مذاکرات هسته‌اي بر قيمت کالاها باشند و در خريد محصولات با دوام دست نگه دارند، ولي در مورد نيازهاي روزمره رکودي نداريم و فروش انجام مي‌شود.

فروش خودرو کم نشده، فقط موجودي پارکينگ‌ها افزايش يافته است!

وي در مورد رکود موجود در بازار خودرو نيز گفت:‌ فروش خودرو کم نشده، بلکه موجودي پارکينگ‌ها افزايش يافته است که اين مسئله را در صنايع ديگر مانند فولاد نيز شاهد هستيم و کاهش قيمت جهاني فلزات در آن موثر بوده است.

نعمت زاده در پاسخ به سوال ديگري در مورد بحث اعطاي تسهيلات بانکي به صنعت خودرو، اظهار داشت: موضوع پرداخت تسهيلات يک مسئله هميشگي است و توليد‌کنندگان مرتب در حال دريافت تسهيلات و بازپرداخت آن هستند.

از موضوع پرداخت تسهيلات به خودروسازان بي‌اطلاعم

وي با بيان اينکه در جلسه با اعضاي کميسيون صنايع مجلس بحثي در مورد پرداخت تسهيلات به صنعت خودرو مطرح نشد، گفت‌: در مورد پرداخت تسهيلات به قطعه‌پردازان بحث شد و من از موضوع پرداخت تسهيلات بانکي به خودروسازان بي‌اطلاع هستم

نعمت‌زاده با بيان اينکه ايران خودرو در سال گذشته هزار ميليارد تومان از بدهي بانکي خود را از طريق افزايش توليد، کاهش داد، در مورد درخواست وزارت صنعت به شوراي اقتصاد براي خروج خودرو از حالت انحصاري، گفت:‌ دبيرخانه شوراي اقتصاد هنوز اين موضوع را در دستور کار قرار نداده و اين در حالي است که هم اکنون قيمت خودرو در بازار به قيمت کارخانه رسيده و بهترين زمان براي خروج خودرو از ليست کالاهاي انحصاري است تا با ايجاد رقابت در بازار شاهد کاهش قيمت‌ها باشيم.

وي تصريح کرد:‌ خودروسازان درخواست خود را بر اساس مدارک مستند براي افزايش قيمت خودرو به شوراي رقابت ارائه کرده بودند، ولي اين مسئله به جريان نيفتاد.

به خودروسازان گفتم فعلاً افزايش قيمت ندهند

نعمت‌زاده افزود: خودروسازان عدد مورد درخواست خود براي افزايش قيمت خودرو را به من نيز اعلام کردند، ولي من گفتم در شرايط فعلي بهتر است صبر کنيم ببينيم چه اتفاقي مي‌افتد و اوضاع در آينده چطور خواهد بود.

وي ادامه داد: من دنبال گران کردن خودرو نيستم، ولي همين که خودروسازان قيمت را ثابت نگه داشته‌اند، در شرايط فعلي به معني کاهش قيمت است.

کمپين نخريدن خودرو، کار ضد انقلاب است

وي با اشاره به ايجاد کمپين نخريدن خودرو صفر، گفت: ايجاد اين کمپين خلاف و گناه است و کار ضد انقلاب است که به ضرر اقتصاد داخل خواهد بود.

انباشت 80 هزار دستگاه خودرو، عجيب نيست

وزير صنعت در واکنش به اين مسئله که رئيس سازمان مناطق آزاد از وجود 80 هزار دستگاه خودرو در پارکينگ خودروسازان خبر داده است، گفت: اين رقم عجيب نيست و 80 هزار دستگاه خودرو به معني توليد 15 روزه خودروسازان است.

وي با بيان اينکه در ابتداي روي کار آمدن دولت يازدهم 200 هزار دستگاه خودرو در پارکينگ خودروسازان وجود داشت، گفت: اين خودروها با مشکل کمبود قطعه روبه‌رو بودند.

وي توضيح داد: ارزش 80 هزار دستگاه خودرو بيش از 6 هزار ميليارد تومان است و در شرايطي که سالانه 300 هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخت مي‌کنيم، رقم 6 هزار ميليارد تومان عددي به حساب نمي‌آيد.

وي با تأکيد بر اينکه ما به دنبال ارزاني هستيم، گفت: ارزان شدن خودرو روش خاص خودش را دارد، نه اينکه با ضرر يک کارخانه اين اتفاق بيفتد.

سايپا امسال هم ضرر مي‌دهد

نعمت‌زاده ادامه داد: سايپا امسال نيز ضرر خواهد داد و نمي‌توانيم به اين شرکت فشار بياوريم، زيرا اگر ضرر کند بايد تعطيل شود.

به گفته وي، سال گذشته 106 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شد که بيش از 2.2 ميليارد دلار ارزبري داشت و اين در حالي بود که در اين مدت يک ميليون و 200 هزار دستگاه خودرو با ارزبري 1.9 ميليارد دلاري در کشور به توليد رسيد.

وي ادامه داد: طي 5 ماهه اول امسال 10 هزار و 200 دستگاه خودرو به کشور واردشده که نصف مدت مشابه سال گذشته بوده است.

به خودروسازان نوشتم که قطعات چيني را کنار بگذارند

وزير صنعت با بيان اينکه بعد از توافق ژنو، خودروسازان از برخي قطعات چيني که قبلاً‌ وارد کرده بودند، در توليداتشان استفاده کردند، گفت: ما به خودروسازان نوشتيم که اين قطعات را کنار بگذارند و از قطعات اصلي استفاده کنند.

وي افزود: کاهش کيفيت خودرو به دليل اعمال تحريم‌ها بوده است و در صورت افزايش توليد داخل قطعاً‌ قيمت خودرو کاهش خواهد يافت.

پيشنهاد سيف براي رفع رکود

وي در مورد پيشنهاد رئيس کل بانک مرکزي براي رفع رکود از برخي بخش‌هاي اقتصادي کشور، گفت: آقاي سيف قول داده که اين پيشنهاد را به شوراي پول و اعتبار بياورد، فردا جلسه داريم ممکن است در آنجا مطرح شود.

وي افزود: در اين مورد 2 موضوع قبلاً مصوب شد که يکي از آنها افزايش وام خريد خودرو از 7 ميليون تومان به 15 ميليون تومان بود ولي با وجود گذشت يک ماه از ابلاغ آن، اغلب بانک‌ها هنوز آن مصوبه را اجرا نکرده‌اند.

نعمت‌زاده تصريح کرد: پيشنهاد ديگر نيز مربوط به پرداخت وام ازدواج براي خريد کالاهاي توليد داخل بود که در حال پيگيري است.

وي با بيان اينکه واحدهاي صنعتي مجبور به شرکت در اين طرح نيستند، گفت: برخي واحدهاي صنعتي اعلام آمادگي کرده‌اند و فهرست اين واحدها تهيه شده است.

رئيس جمهور اتريش به ايران مي‌آيد

وي در ادامه از سفر رئيس جمهور اتريش به ايران در هفته آينده خبر داد و گفت: حداقل به اندازه يک هواپيما به همراه رئيس جمهور اتريش به ايران مي‌آيند که برخي از آنها نماينده شرکت‌هاي اتريشي هستند.

وزير صنعت افزود: فهرستي از شرکت‌هاي مهم خارجي براي همکاري‌ صنعتي توسط وزارت صنعت تهيه شده و اين شرکت‌ها اولويت‌بندي شده‌اند.

تکميل و راه‌اندازي 8 هزار طرح صنعتي

وي در پايان با اشاره به تکميل و راه اندازي 8 هزار طرح صنعتي در کشور طي دو سال اخير و ايجاد 120 هزارفرصت شغلي، گفت: در سال گذشته رشد منفي بخش تجارت به مثبت 3.7 درصد تبديل شد.

نعمت زاده با بيان اينکه دولت تدبير و اميد، ديپلماسي اقتصادي را در کنار ديپلماسي سياسي مد نظر داشته است، گفت:در ديداري که با مقام معظم رهبري داشتيم، ايشان بر لزوم حمايت از توليد داخل، نقش نظام بانکي و سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي تأکيد داشتند که ما نيز پيگير اين موضوع خواهيم بود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html